Historia modyfikacji

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Historia modyfikacji

Post autor: dambra »

W trakcie 26-letniej produkcji Trabanta 601 dokonano wiele modyfikacji. Chcąc dobrze odrestaurować auto z naciskiem na słowo dobrze, części do odnawianego auta powinny być tak dobrane aby rok ich montażu nie wybiegały poza rocznik naszego auta. Znaczy to, że nie możemy zainstalować np. ekonomizera do Trabanta z 1979 roku bo wtedy tego urządzenia jeszcze nie montowano. Inny przykład to aluminiowe klamki, których nie zamontuję do swojego Trabanta z 1988 roku ponieważ ich montażu zaprzestano 10 lat wcześniej. Każda taka modyfikacja oddala pojazd od nazywania go „oryginałem”, a to odbija się również na obniżeniu jego wartości.
Poniżej przedstawiłem chronologicznie kilka modyfikacji, które zostały dokonane w Zwickau. Nie opisywałem drobnych zmian, ponieważ za głęboko bym zabrnął. Przykładem mogą być gaźniki, które w innym roku zostały wprowadzone do produkcji, w innym roku zmieniano im pływak, w jeszcze innym dysze itd..
Źródłem moich informacji było kilka numerów czasopism „Automobilista”,” Classic Auto” oraz książka „Naprawa samochodów – Trabant 601” M. Skurskiego.
Mam wrażenie, iż mimo starań w tworzeniu takiej listy nie obędzie się bez błędów. Zdarzało się, że daty wprowadzenia niektórych modyfikacji różniły się w zależności od artykułu. Nie były to wprawdzie wielkie różnice bo zaledwie jednego roku, ale zawsze.
Gdybyście mieli informacje z pewnego źródła dotyczące takich modyfikacji i daty ich wprowadzenia, bardzo proszę o sugestie, za Waszym pozwoleniem będę systematycznie je dopisywać, weryfikować aby powstała jednolita lista. Podajcie również źródło Waszej wiedzy, proszę aby nie była to Wikipedia czy „kolega tak ma”.

1963 – Wyprodukowano serię otwierającą składającą się z 110 sztuk
1964 – Wyprodukowano serię otwierającą składającą się z 23 sztuk
Pierwsze serie posiadały kwadratowe wloty powietrza pod aluminiową atrapą, felgi z małymi szczelinami, bardziej obłe lusterko zewnętrzne, lampy kierunkowskazów, masywniejsze lusterko wewnętrzne
1964 VI – Rozpoczęcie produkcji seryjnej
1965 – W limuzynach zastosowano poprzeczną rurę rozpierającą kopuły tylnych błotników, pod koniec roku wprowadzono nowe zawiasy tylnej klapy z gumowymi blokadami otwarcia (wcześniej była stosowana podpórka z pręta), przełączniki klawiszowe po lewej stronie kierownicy zamieniono na dwa pokrętła
1966 – Od 17 lutego wprowadzono jednoczęściowe zderzaki, prostokątny prędkościomierz produkowany był do 1968 roku, zmieniono kolor deski rozdzielczej i kierownicy z białego na czarny
1967 – Odmiany S i de Luxe otrzymały aluminiowe kratki wlotu powietrza oraz stacyjkę w kolumnie kierownicy, wersja de Luxe dodatkowo dwukolorową tapicerkę, ulepszone fotele, chromowane zderzaki, oświetlenie komory silnika, dach otrzymał odmienny kolor, we wrześniu tylne hamulce simplex przeszły modyfikację, a tylne już typu duplex otrzymały samoregulatory szczęk, zmieniono kształt aluminiowych kołpaków z półkulistych (jak w modelu 600) na płaskie, zmniejszono otwory wentylacyjne felg
1968 – Wprowadzono do produkcji wersję H (Hycomat), pod koniec roku wprowadzono silnik o mocy 26 KM (P63/64), lepsze wyciszenie, trzypunktowe zakotwiczenie przednich pasów bezpieczeństwa
1969 – Logo z literą „S” trafiło na maskę, ujednolicono atrapy dla wszystkich wersji wyposażenia, wprowadzono aluminiowe kratki wentylacji
bezprzeciągowej na tylnych słupkach, odblaski lamp tylnych otrzymały aluminiowe ramki, odmiana de Luxe otrzymała dwukolorowe klosze lamp tylnych
1971 – Do lutego montowano aluminiowe korbki do podnoszenia szyb, na wiosnę zwiększono klosze kierunkowskazów, fotele o drewnianej konstrukcji zamieniono na siedziska o ergonomicznym kształcie ze sprężynami z płynnie regulowanym kątem pochylenia
1973 – Zwiększono zbiornik paliwa z 24 do 26 litrów, wprowadzono opcjonalnie opony bezdętkowe, w listopadzie wycofano wewnętrzną blokadę drzwi w postaci pionowych, czarnych przycisków widocznych przez szybę, od 17 lipca zamiast pomarańczowych taśm odbojowych stosowanych przy czterech wahaczach zastosowano konstrukcję amortyzatorów, gdzie taśmy były już niepotrzebne
1975 – Zmodyfikowano silnik na model o nazwie P65/66 dzięki czemu stosunek mieszanki paliwa do oleju wynosi 50:1, nowa tablica rozdzielcza została wyściełana pianką i znalazła się w wersji S oraz de Luxe, a tablicę bezpieczników przeniesiono niżej pod deskę
1978 – Rok plastików, tradycyjne aluminiowe kołpaki zamieniono na czarne, plastikowe osłaniające piasty kół, to samo zrobiono z emblematami i klamkami
1979 – Nowy kształt zderzaków
1980 – Dwuobwodowy układ hamulcowy, zamiast lakierów aminowych w prowadzono do produkcji lakiery akrylowe, ciekawostka: przez następne dwa lata przedni panel karoserii pokryty był… blachą (ot, taki żart inżynierów z Zwickau)
1981 – Do wersji kombi dodano tylną wycieraczkę szyby, wprowadzono kranik paliwa sterowany od wewnątrz kabiny
1983 – U schyłku tego roku wprowadzono 12 voltową instalację elektryczną
1984 – Od połowy roku montowano diodowy ekonomizer, wprowadzono do montażu gaźnik 28 HB 1-1, kosztem skrócenia tylnych szyb bocznych poszerzono środkowe słupki, wszystko po to by wzmocnić punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, oś tylna została zawieszona na sprężynach śrubowych
1985 – Od połowy roku wprowadzono do oferty okno dachowe, które można było zamówić do wersji S i de Luxe, wprowadzenie bezobsługowego zapłonu elektronicznego
1990.VII.25 – Z taśmy produkcyjnej zjeżdża ostatni egzemplarz Trabanta 601 (łącznie 2.818.000)
Ostatnio zmieniony 2020-04-18, 17:31 przez dambra, łącznie zmieniany 1 raz.
Trabant 601S, 1988 rok
magik
Posty: 1269
Rejestracja: 2011-05-06, 17:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Historia modyfikacji

Post autor: magik »

tej wiedzy jest dużo dużo więcej, te informacje wyglądają jak nieodrobione lekcje ;)
eda90
Posty: 245
Rejestracja: 2017-03-19, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Historia modyfikacji

Post autor: eda90 »

Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Historia modyfikacji

Post autor: RemkoK »

To mój jest z czerwca 1990r :> , prawie że ostatni 601 dryn, dryn, dryn...
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Juchas88
Posty: 28
Rejestracja: 2017-03-08, 22:27
Lokalizacja: Stęszew k. Poznania

Re: Historia modyfikacji

Post autor: Juchas88 »

Super pomysł !! Popieram inicjatywe stworzenia takiej kompletnej listy. pozDDRawiam
Awatar użytkownika
Kris74
Posty: 6
Rejestracja: 2017-01-24, 19:37
Lokalizacja: Chełm Śląski

Re: Historia modyfikacji

Post autor: Kris74 »

Mój ojciec miał z 86 roku kombi bez wycieraczki tylnej i z resorem z tylu. Kupił nówkę.
eda90
Posty: 245
Rejestracja: 2017-03-19, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Historia modyfikacji

Post autor: eda90 »

Wycieraczka to wersja wypozazenia, w 86r byl resor z tylu
Odpowiedz