Brak czwartego biegu

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

jacek13
Posty: 6
Rejestracja: 2018-03-02, 21:20
Lokalizacja: Wernhout

Brak czwartego biegu

Post autor: jacek13 »

Witam towarzystwo ;)

Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem auta znanej tu marki :) Jest to 601 z roku 1981, śmiga jak powinien. Porobiłem w nim jakieś drobnostki ale borykam się jeszcze z jedną rzeczą, mianowicie gdy autko jest zimne nie zawsze jest czwarty bieg :/ .
Olej został wymieniony na 80w90 ale już doczytałem że to nie najlepszy wybór.
Problem występował również przed wymianą. Ruszając rano muszę się nakombinować żeby czwórka zaskoczyła, po rozgrzaniu się oleju problem występuje rzadziej. Bieg wchodzi gładko ale zamiast 4 jest tam luz.
Ma ktoś z Was jakąś sugestię :?:

Pozdrawiam
Jacek
eda90
Posty: 245
Rejestracja: 2017-03-19, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: eda90 »

Moze wolne kolo sie rozlecialo jesli bieg wybiera a nie jedzie
jacek13
Posty: 6
Rejestracja: 2018-03-02, 21:20
Lokalizacja: Wernhout

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: jacek13 »

Jeżeli się rozleciało, są tego jakieś inne objawy?
magik
Posty: 1269
Rejestracja: 2011-05-06, 17:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: magik »

wolne koło 4 biegu jest podobne w działaniu jak wolnobieg w rowerze,w trabancie jak się trochę nagrzeje olej w skrzyni to zrobi rzadszy i załapuje, do momentu aż zupełnie się skończy, to oznacza remont skrzyni niestety, lub jej wymiana. Z opowieści tu na forum pomaga rzadszy olej ale to jest doraźne
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: dambra »

Faktycznie, w magazynie "Automobilista" 4/2012 stoi napisane: "Najlepiej używać oleju do skrzyń automatycznych (ATF), gdyż wszystkie inne są dla trabanta za gęste (szczególnie Hipole)".
Ja też musiałem rozgrzać olej aby móc włączyć czwarty bieg, zalałem skrzynię ATF-em II D i od tej pory jest ok.
Trabant 601S, 1988 rok
jacek13
Posty: 6
Rejestracja: 2018-03-02, 21:20
Lokalizacja: Wernhout

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: jacek13 »

Olej ATF-II wlany, i problem się rozwiązał. Skrzynia działa jak powinna, ale żeby za pięknie nie było to na rzadkim oleju pokazało się więcej wycieków.
Jest to bardzo skomplikowana operacja aby ją uszczelnić? Uszczelniacze przy półosiach są nowe więc nie w nich problem niestety.
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: dambra »

Do uszczelnienia skrzyni biegów musisz po pierwsze ją wyjąć. Po rozpołowieniu wymiana simmeringa od strony sprzęgła, i dwa na półosiach. Przy takiej operacji warto wymienić łożyska.
Całość prac z rozbiórką i ponownym złożeniem zajmuje mi jeden dzień.
Trabant 601S, 1988 rok
jacek13
Posty: 6
Rejestracja: 2018-03-02, 21:20
Lokalizacja: Wernhout

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: jacek13 »

najbardziej cieknie u mnie z miejsca gdzie wchodzi drążek od zmiany biegów. Ma ktoś jakiś patent jak to uszczelnić?
Ja nie mam pomysłu co z tym zrobić
magik
Posty: 1269
Rejestracja: 2011-05-06, 17:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: magik »

tam nie ma prawa ciec, bo to najwyższy punkt skrzyni, a skrzyni nie napełniamy olejem na full , tam nawet nie ma uszczelnienia, chyba że tuleja tak rozjechana że może coś tam chlapie. Śruby mocujące tuleję laski są na przelot do wewnątrz można sprawdzić dokręcenie
jacek13
Posty: 6
Rejestracja: 2018-03-02, 21:20
Lokalizacja: Wernhout

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: jacek13 »

Oleju mam tyle ile być powinno, do tej śruby kontrolnej.
Zrobiłem fotę, dla mnie ten wyciek tez trochę dziwny jest. Rzeczywiście to najwyższy punkt w skrzyni biegów....😕
jacek13
Posty: 6
Rejestracja: 2018-03-02, 21:20
Lokalizacja: Wernhout

Re: Brak czwartego biegu

Post autor: jacek13 »

Nie mogę tu fotki wstawić :(
Odpowiedz