Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

Drazk 601 zgc
Posty: 60
Rejestracja: 2011-05-05, 08:19
Lokalizacja: SPT (dolnyśląsk)

Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Drazk 601 zgc »

Witam
Znalazłem w internecie takowy zapłon u naszych zachodnich sąsiadów. Jestem ciekawy waszych opinii na temat tego zapłonu gdyż chcą za niego worek pieniędzy ale czy faktycznie warto? Po za tym czy to już jest komplet gotowy do zamiany z mechanicznego? Brak modułu sterowania?
Czekam na Wasze opinie
link: https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/ ... :1125.html



Pozdrawiam
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: dambra »

Brakuje sterownika (bez obudowy kosztuje tam 70 euro) i palca - zabieraka przykręcanego do wału. Ja zauważyłem tylko tyle, może ktoś coś jeszcze doda.
Trabant 601S, 1988 rok
Drazk 601 zgc
Posty: 60
Rejestracja: 2011-05-05, 08:19
Lokalizacja: SPT (dolnyśląsk)

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Drazk 601 zgc »

Faktycznie jest moduł za 70eu więc dlaczego piszą że zestaw kompletny? Zaś element obracający się zamiast krzywki to w moim przekonaniu te czarne kółko. Mimo wszystkiego cena wysoka.
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: YuLaS »

Krzywa wyprzedzenia w dwusuwie nie ma sensu. Zrozumienie dlaczego zajelo mi kupe czasu :). Mozna cofnac zaplon przy rozruchu oraz biegu jalowym pozniej staly kąt. Tak dziala rozchylacz mechaniczny. Motywujecie mnie aby dokonczyc moja wersje Obrazek

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: YuLaS »

Predkosc obrotową i dokładną pozycje wału mam już opanowanąObrazek

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Drazk 601 zgc
Posty: 60
Rejestracja: 2011-05-05, 08:19
Lokalizacja: SPT (dolnyśląsk)

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Drazk 601 zgc »

No to czekamy! :mrgreen: :mrgreen:.
A mnie ciekawi dlaczego nikt nie zaadaptował pomysłu rodem z piły spalinowej tam jest bardzo prosto temat rozwiązany no ale tak jak w EBZA bez przyspieszenia jak się nie mylę.
EDIT:
Będziesz sam tworzył mapy sterowania?
Ja wiem jak sie napociłem z mapami po przeróbce w moim drugim wozidle wyrzucając wtrysk mechaniczny a zamiast niego stosując normalną listwę wtryskową ze sterownikiem :D no ale to tak abstrahując od zapłonu.
EDIT 2:
Znalazłem jeszcze jedną stronę na której twierdzą że tylko ta płytka zapłonu jest potrzebna i nic więcej zmieniać ani dokładać nie trzeba, albo źle tłumacze :D
link: https://www.ldm-tuning.de/artikel-794.htm
Awatar użytkownika
Dawdzio
Posty: 202
Rejestracja: 2014-11-24, 01:47
Lokalizacja: DLE

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Dawdzio »

Mówisz, że odśrodkowy przyspieszacz zapłonu tak naprawdę działa bez przerwy na każdych obrotach wyższych niż tzw. wolne? Bardzo chętnie przeczytałbym o tym więcej, byłbym wdzięczny, gdybyś rozwinął temat.
Póki co uważałem właśnie ten przyspieszacz za jedyną przewagę zapłonu platynkowego nad Ebzą i zastanawiało mnie, dlaczego nie zastosowali go projektując czujnik do elektronicznego (bo co jak co, ale w ubiegłym wieku Niemcy byli geniuszami technicznymi, wskazuje na to choćby taka głupota, jak śruba mocująca laskę zmiany biegów przy skrzyni, którą ma łeb 12mm, ale nakrętkę na klucz 13).
Poszukuję kontaktu z panem inż. Stefanem Smoliczem lub książki "Moje Trabanty 1963-2000" jego autorstwa. Osoby mogące mi pomóc proszone są o kontakt przez PW lub gdziekolwiek na forum.
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: YuLaS »

Jednak forum nie umarło :D
Fabryczny mechaniczny zapłon przy 1000 obr/min ma już rozchylone ciężarki na maksa.
Zalet ma kilka:
- ustawienie zapłonu dla obu cylindrów oddzielnie (duża korekcja dla drugiego),
- miękkie i ładne wolny obroty,
- lepszy start " z pod świateł".

Co ciekawe w dwusuwie powinno się utrzymać lub nieznacznie cofnąć zapłon wraz ze wzrostem obrotów. Nie mogę znaleźć kanału na yt w którym gość sypię teorią nt. dwusuwów , ale po amerykańsku. Jak znajdę to podlinkuję.

Ten z ldm zakładamy pierścień z magnesami na krzywkę - rozchylacz działa jak w fabrycznym ale zamiast platynek magnesiki przelatują na hallem i generują impulsy. Ma za to przeogromniastą wadę - hallotrony wklejone na 180st na stałe. Żaden hallotron nie łapie identycznie a tu mamy regulacje całą płytką czyli ustawimy dla pierwszego, a jak wał będzie miał 179,5st przesunięcie i hallotron łapiący "prędzej lub później" to loteria.

Ja jeździłem na studia na takiej hybrydzie - pod platynki podpiąłem tranzystory w Ebzie (ominąłem ten biały ceramiczny element) i to działało. Platynki się nie zużywały, nie upalały ... tylko śniedziały zimą. Brak tzw. prądu czyszczącego.

Co do map zapłonu - na początek dam stały kąt po całości dla 3,5-4mm przed GMP i będę kombinował latając na zloty. Idealnie było mierzyć temp. i ciśnienie spalin w kolektorze wydechowym. Myślę o czujnikach z silników z fap ale to już daleka przyszłość :p

PS. Tu jest ciekawy pomysł:

https://www.trabiteile.de/product_info. ... ts_id/2293

ale " Dalsze korzystanie z oryginalnej części enkodera EBZA" co wg. mnie jest błędem, ale to moje zdanie. W sumie to przez ten element trochę się zniechęciłem i porzuciłem na pewien czas projekt.
Generuje on sygnał prostokątny - zbocze narastające i opadające co 180 stopni. Wykrywając tylko jedno ze zboczy inf. o prędkości obrotowej uzyskamy po pełnym obrocie wału. Sygnał dla drugiego cylindra wygenerujemy "za pół obrotu" na podst. wyliczonej prędkości (ale co pełen obrót). Później zacząłem kombinować aby uzyskać sygnał co 180st. - odwróciłem sygnał i zsumowałem z nieodwróconym. Musiałem oczywiści wyciągnąć inf. który cylinder powinien otrzymać iskrę. Nadal było to jednak inf. o prędkości silnika co 180st. obrotu wału. Enkoder w wieloma zębami (36,72) daje nam inf. co 10 lub 5 stopni, a brak zęba (36-1 itd). inf. o położeniu wału.
Zastanawia mnie to - podają "Rozdzielczość kąta zapłonu: 0,1 stopnia" , ale przy jednym czujniku z inf co 360 (180) stopni ?

Rozpisałem się a robota czeka :(
Awatar użytkownika
Dawdzio
Posty: 202
Rejestracja: 2014-11-24, 01:47
Lokalizacja: DLE

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Dawdzio »

W Ebzie też możesz ustawić drugi cylinder niezależnie, przy czym rzeczywiście może nie być tam tak dużej regulacji jak w platynkach. Nie bawiłem się tym wystarczająco długo, żeby móc to stwierdzić.

Czyli trzeba stworzyć coś takiego jak z ldm, ale z dodatkową regulacją drugiego cylindra. Hybryda Ebzy z platynkami ma też inny minus - tarcie przerywaczy o krzywkę. Nieważne jak gładkie i smarowane byłyby te powierzchnie, kiedyś nastąpi ich zużycie.

Elektronik ze mnie marny, ale może być tak, że w oparciu o ten jeden (dwa) sygnał(y) na podstawie prędkości dzieli obrót na więcej stopni i dostając sygnał tylko wyrównuje swoje obliczenia do stanu faktycznego? Tak na chłopski rozum . Albo jest to zwykła bzdura.

Masz już wiele, wiesz o czym piszesz, więc działaj. Może niedługo wszyscy będziemy latać na twoim zapłonie :D
Ja jeżdżę Trabantem jak normalnym autem i Ebza jest dobra, ale to minimum dla działania silnika. Chętnie bym go wspomógł zapłonem dopasowanym do jego wymagań i możliwości.
Poszukuję kontaktu z panem inż. Stefanem Smoliczem lub książki "Moje Trabanty 1963-2000" jego autorstwa. Osoby mogące mi pomóc proszone są o kontakt przez PW lub gdziekolwiek na forum.
Drazk 601 zgc
Posty: 60
Rejestracja: 2011-05-05, 08:19
Lokalizacja: SPT (dolnyśląsk)

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Drazk 601 zgc »

Dzisiaj rozmawiałem z gościem który jeździ na tym zapłonie z ldm ale w wartburgu czyli z 3 czujnikami i mówi ze podpial to nawet pod stare cewki z zapłonu mechanicznego - czyli działa
Faktycznie problem ustawienia drugiego cylindra to loteria bo może będzie dobrze a może nie a pieniążki wydane hmm...
Czyli czekamy z niecierpliwością na Twój patent 👌👏
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: YuLaS »

Na oryginalnym wale jest ok, ale na regenerce sa przekrecone odkowki i ebza nie zawsze daje sie ustawic nawet korekcja dla drugiego cylindra. Dzieki za kopniaki do dzialania.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Drazk 601 zgc
Posty: 60
Rejestracja: 2011-05-05, 08:19
Lokalizacja: SPT (dolnyśląsk)

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Drazk 601 zgc »

Siemaneczko!
Jak tam się sprawy z zapłonem mają? Póki co mój Trabancik otrzymał Ebze i jeździ choć nie ukrywam że nie jest to to samo co kowadełka ze zmiennym przyspieszeniem zapłonu. Dlatego dalej czekam na postępy!
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Dawdzio
Posty: 202
Rejestracja: 2014-11-24, 01:47
Lokalizacja: DLE

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Dawdzio »

YuLaS
Tak przeczytałem post w temacie o elektronicznym zapłonie do Syreny, konkretnie ten: http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 169#243169
I naszło mnie pytanie jak odnosi się to do Trabanta? Bo w sumie racja, że z powodu innej liczby oktanowej aktualnego paliwa fabryczne zalecenia co do ustawienia zapłonu są już nieaktualne. Ale przecież ustawianie na oko to żaden sposób.
Poszukuję kontaktu z panem inż. Stefanem Smoliczem lub książki "Moje Trabanty 1963-2000" jego autorstwa. Osoby mogące mi pomóc proszone są o kontakt przez PW lub gdziekolwiek na forum.
Awatar użytkownika
Damian88
Posty: 206
Rejestracja: 2016-11-16, 19:12
Lokalizacja: PGN

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: Damian88 »

Witam, A myślał ktoś może o kupnie tego?
https://imfsoft.com/en/category-control ... t-ignition
eda90
Posty: 245
Rejestracja: 2017-03-19, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Nowy elektroniczny zapłon EZ-2

Post autor: eda90 »

A moze zaingerowac w puche od ebzy "zmapowac" ja :)
Odpowiedz