Strona 1 z 2

Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-01-09, 07:41
autor: mczmok
Mam potrzebę wymiany sworzni przednich zwrotnic.
Dzwonię po okolicy i niestety nikt w obrębie nie posiada odpowiedniej prasy i narzędzi do wymiany.
W związku z tym proszę o informację czy ktoś z forumowiczów ostatnimi czasy robił coś takiego i może polecić jakiś zakład - najlepiej z woj. śląskiego.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-01-09, 15:00
autor: magik
dobry młot i porządne imadło wystarczą, trochę fizyki ciepło /zimno i można samemu to zrobić, największy kłopot z klinem dolnego sworznia ale idzie to zrobić, problem tez ze zrobieniem odpowiedniego nacięcia na klin w dolnym sworzniu, niemcy pomyśleli i robią ekstra zamienniki juz z nacięciem , trochę dziwne bo nowe oryginały z epoki tego nie mają
A tak poza tym jak zabierasz sie za zawiechę to zacznij od magla, dobre skasowanie luzu i odpowiednia regulacja dają najlepszy efekt końcowy
Magiel oczywiście regulujemy w imadle nie na aucie
Powodzenia

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-01-09, 15:02
autor: magik
a cha i oczywiście rozwiertaki nastawne potrzebne bo tulejki i tak nowe muszą być

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-01-10, 07:36
autor: mczmok
magik pisze:
2019-01-09, 15:00
dobry młot i porządne imadło wystarczą, trochę fizyki ciepło /zimno i można samemu to zrobić, największy kłopot z klinem dolnego sworznia ale idzie to zrobić, problem tez ze zrobieniem odpowiedniego nacięcia na klin w dolnym sworzniu, niemcy pomyśleli i robią ekstra zamienniki juz z nacięciem , trochę dziwne bo nowe oryginały z epoki tego nie mają
A tak poza tym jak zabierasz sie za zawiechę to zacznij od magla, dobre skasowanie luzu i odpowiednia regulacja dają najlepszy efekt końcowy
Magiel oczywiście regulujemy w imadle nie na aucie
Powodzenia
1. Sworznie są skorodowane i krzywe - dlatego muszę je wymienić bo bez sensu dawać nowe tuleje.
2. Moim zdanie walenie młotem po zwrotnicy mało profesjonalne-poza tym łatwo zmęczyć materiał - wole to zrobić na prasie. Nauczyłem się przez lata, że Niemcy miło prostoty konstrukcji jednak używali odpowiednich narzędzi. Np składam silniki do MZ bez jakiegokolwiek uderzenia - na ciepło.
3. Nacięcia na sworzniu nie było bo prościej jest wprasować sworzeń i wiertłem zrobić nacięcie - niż celować rowkiem w otwór - podejście praktyczne.
4. Na maglu nie mam luzu.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-01-10, 10:00
autor: magik
Spokojnie nic nie zniszczysz, tylko trzeba to robic z głową, największy problem z klinem sworznia, wiercenie wiertarką przekosi otwór, sworzeń jest twardszy niż zwrotnica, trzeba zrobić nacięcie przed wciśnięciem choćby wstępne, ale to też wymaga wymierzenia mam tu na myśli głębokość osadzenia w otworze, najlepiej to rozwiercić na początek tulejki w jarzmie pod sworzeń i po skręceniu całość wcisnąć w zwrotnicę, wtedy od razu kasujesz luz pionowy

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-01-10, 12:27
autor: mczmok
Dam do tokarza zrobi mi rowek na ten nit sworznia.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-02-01, 06:53
autor: mczmok
Sworznie zrobione :-)

Zakupiłem brąz BA1032 na tulejki zwrotnic - co prawda cena nie jest niska o ok 100 zł na komplet (plus tokarz) ale myślę, że będą dożywotnie- znaczy do końca mojego życia :-).

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-02-01, 18:28
autor: magik
dawaj fotorelację bo jestem ciekaw jak to wyjdzie

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-02-04, 08:46
autor: mczmok
Ok-jednak chwilę jeszcze potrwa bo tokarz ma pełne ręce roboty.
Wogóle to przygotowuję się do renowacji całego samochodu - na razie robię "małe kroczki" .
Zastanawiam się nad cynkowaniem ogniowym szkieletu- jestem po wstępnych ustaleniach i zapewnieniach że się uda.
Takie ocynkowanie zabezpiecza elementy metalowe na dziesiątki lat i kosztuje niewiele o ok 3-4 zł od kilograma.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-03-09, 23:25
autor: mczmok
https://images92.fotosik.pl/139/5c2a36a3490377a4med.jpg
Tulejki zrobione, ci prawda koszt duży, ale nigdy z tym się nie liczyłem.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-03-11, 07:21
autor: lisek601
tak z ciekawości ile wyszło? Nie lepiej z teflonu lub innego tworzywa, wychodzi taniej i spokojnie sprawdza sie? Robie tulejki z tworzyw do zawieszeń i są praktycznie nieśmiertelne.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-03-11, 08:15
autor: mczmok
Ok 200 zł za komplet.
Teflon... Myślę że trwałość będzie w tym przypadku nie będzie większa niż oryginalnych bo twardość jest podobna.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-03-11, 20:29
autor: lisek601
ale tu chodzi o odporność na ścieranie a nie twardość. sugerując sie twardością można by wstawić stal hartowaną. Oczywiście brąz jest mega dobry, tylko spora cena kpl. na strone czy na auto ?

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-03-12, 07:14
autor: mczmok
200 na auto .
Niestety w miejscu gdzie są tuleje zawieszenia ruch obrotowy jest minimalny - tuleje bardziej obciążone są na uderzenia od zawieszenia niż związane z ruchem obrotowym - stąd parametr twardości jest ważny.
Oryginalne tuleje (coś w rodzaju ebonitu) od uderzeń rozpadają się po kilku latach jakby były z papieru - widać włokna.
lisek601 pisze:
2019-03-11, 20:29
ale tu chodzi o odporność na ścieranie a nie twardość. sugerując sie twardością można by wstawić stal hartowaną.
Nie można bo połączenie stal - stal nie zapewnia odpowiedniego niskiego współczynnika tarcia żadne łożysko ślizgowe nie jest tak wykonane.
Brąz zapewnia samo-smarowanie :-) stal -stal narażona jest na zatarcie nawet przy minimalnym ruchu.

Re: Regeneracja zawieszenia przedniego

: 2019-03-12, 07:59
autor: lisek601
mczmok pisze:
2019-03-12, 07:14
200 na auto .
Niestety w miejscu gdzie są tuleje zawieszenia ruch obrotowy jest minimalny - tuleje bardziej obciążone są na uderzenia od zawieszenia niż związane z ruchem obrotowym - stąd parametr twardości jest ważny.
Oryginalne tuleje (coś w rodzaju ebonitu) od uderzeń rozpadają się po kilku latach jakby były z papieru - widać włokna.
lisek601 pisze:
2019-03-11, 20:29
ale tu chodzi o odporność na ścieranie a nie twardość. sugerując sie twardością można by wstawić stal hartowaną.
Nie można bo połączenie stal - stal nie zapewnia odpowiedniego niskiego współczynnika tarcia żadne łożysko ślizgowe nie jest tak wykonane.
Brąz zapewnia samo-smarowanie :-) stal -stal narażona jest na zatarcie nawet przy minimalnym ruchu.
z ta stalą to był sarkazm nie załapałeś :D. Tak uderzenia także, dlatego materiał musi byc sprężysty. Brąz może być za twardy i wybije ci. Ale wyjdzie za jakiś czas. Odpowiednie tworzywo raczej dłużej wytrzyma, czy to będzie teflon czy pouliretan twardy.

Oczywiście że może być wezeł tarcia stal hartowana - stal hartowana. Oczywiście przy zastosowaniu odpowiedniego smarowania.