'91 Trabant by JSM

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
JSM
Posty: 62
Rejestracja: 2015-08-30, 11:29
Lokalizacja: wlkp

'91 Trabant by JSM

Post autor: JSM »

Witam.
W wolnej chwili postanowiłem utworzyć temat o moim Trabancie. Przygoda z tym samochodem była przypadkowa. Po sprzedaży Polo szukałem coś starszego. Wybór padł na 126p najlepiej z metalowymi zderzakami z ręcznym ssaniem. Po dość długich poszukiwaniach nie znalazłem nic godnego uwagi w normalnych pieniądzach, szukałem później nowszych roczników, lecz nic nie przykuło mojej uwagi. W związku z tym, że grono znajomych zostało poinformowane o moich planach zakupu, dostałem cynk na Trabanta z silnikiem Polo - syn dostał samochód po ojcu, który przesiadł się do Passata. On również jeździł czym innym a Trabant stał od 2009 roku. Trochę w szopie, później pod chmurką. Niestety zdjęcia zaraz po zakupie mam na uszkodzonym dysku, który stroi fochy i nie zawsze chce się włączyć, w skrócie - silnik miał uszkodzony rozrusznik, samochód cały w zielonym nalocie. Zmurszałe opony od zastania i tym podobne sprawy.
Po dogadaniu ceny, spisaniu umowy Trabanta sprowadziłem do siebie do garażu. Naprawiłem wstępnie rozrusznik, naładowałem akumulator, zalazłem świeże paliwo - odpalił. Na początku roku przewiozłem go w nowe miejsce i zaczynam rozbiórkę.

Tak wyglądało moje poprzednie Polo, kilka dni przed sprzedażą. (130 tyś przebiegu, kupione od pierwszego właściciela - dziadka mojego przyjaciela. 1.3 55KM.)
Obrazek Obrazek

Głównym powodem dzięki któremu zdecydowałem się na zakup była cena i kompletność egzemplarza. Na zdjęciu czegoś tam może brakować - klosze były zdemontowane ze względu na to, iż musiałem poprawiać łączność każdego z kabla, aby którekolwiek ze świateł zadziałały.
Wyczyszczony i w miarę jeżdżący:
Obrazek Obrazek
Trabant na dzień dzisiejszy wygląda tak:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Ogólnie to planowałem odbudować w 100% oryginalny egzemplarz, jedynym odstępstwem miał być żółty kolor karoserii i bagażnik na dachu. W zeszły poniedziałek naszła mnie myśl "a może by tak wsadzić 1.3 i skrzynię 5?" Wstawiłem ogłoszenie na forum, dostałem kilka PW, dogadałem się i w Wielki Piątek byłem w Poznaniu po odbiór kompletu do swapa, czyli: uzbrojony silnik IFA 1.3, skrzynia Felicia 1.3, flansza, koło zamachowe stoczone do wagi 1.1 + wyważenie, rozrusznik itd. Do kompletu brakuje mi tylko wybieraka.
Obrazek


Silnik chcę wyczyścić pomalować co się da. Odnowić osprzęt. Malować każde mocowanie, nakleić oryginalne naklejki itd. Ale to już estetyczna zabawa na koniec. Peszel na przewody i takie tam... : )

Plany?
- doszczętna rozbiórka -> piaskowanie
- blacharka -> wstawienie progów, wszystkich nadkoli (mam kupione reperaturki DDR)
- podkładowanie -> reaktywny, epoksydowy, akryl (kolejność napisana losowo, czytałem i wiem co kiedy kłaść)
- remont zawieszenia -> wymiana gum i wszystkich innych niezbędnych pierdół
- regeneracja hamulców -> reperaturki bębnów, nowe przewody hamulcowe miedziane + gumowe, cylinderki etc.
- lakierowanie -> kolor żółty(żaden blady, coś jak żółtko :D jeszcze nie mam wymieszanego koloru)
- konserwacja -> podwozie +poszycia, podłoga w środku + wygłuszenie, duroplasty od wewnątrz, woskowanie lakieru
- bagażnik dachowy
- pierdoły typu nowe kierunkowskazy, lusterka, kapsle felg itd, powoli wszystko kompletuje, zbieram, szukam. Wszystko postaram wrzucać się na bieżąco, na razie rozbieram.

I tutaj plany były dość zbliżone trzymania się oryginału, aleee... :D
Skoro wrzucam 1.3, to przydałoby się wystrugać nowy wydech. Chciałbym coś z kwasówki, bo gdzieś tu wyczytałem, że wydech ostro blokuje Trabanta(mit?) Nie chcę jakiegoś bassu itd, tylko w miarę ładnie pospawany wydech, z normalnym końcowym zakończonym fifką jak w serii, z lekko mruczącym brzmieniem. Nie zagłębiałem się jeszcze w temat - może ktoś podpowie?

Hamulce... Nie jeździłem za dużo tym 1.1 a jak już to powoli. Czytałem, że jest to słaby punkt Trabanta i myślę nad dołożeniem serwa. Jest sens? Wiadomo co mnie czeka - adapter do serwa, kolektor ssący z VW z wyjściem na przewód podciśnienia, rzeźba kielicha, rzeźba pedału hamulca.

Felgi... Miały być ori felgi po piaskowaniu i proszku z deklami i osłonami na śruby. Na oryginalnym zawieszeniu. Ale kusi mnie jakieś -40mm, jak takie coś osiągnąć? Jakoś cięcie sprężyn kojarzy mi się z tuningiem z lat 2000, gdzie na rynku nie było kitów i gwintów. Przy obniżeniu zawieszenia chciałbym założyć coś z klasycznym wzorem. BBS Mahle, Rial Mesh? Grafit plus polerka rantów. 13 lub 14 cali max. Znalazłem ładne Riale 14 calowe w okolicy.

Taki kolor chciałbym uzyskać:
Obrazek

Może ktoś podpowie kod lakieru :P?

Nie jestem mechanikiem. Rzeźbię po pracy sam w garażu na tyle ile mogę, dlatego też niektóre nazwy części mogę pomylić.
Liczę też na Waszą pomoc a nie złośliwe komentarze :P
Awatar użytkownika
J.J.
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1478
Rejestracja: 2011-03-05, 11:33
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: J.J. »

JSM pisze:podkładowanie -> reaktywny, epoksydowy,
nie wiem czy jest to dobre rozwiązanie.

Powodzenia :)

ps
lekko obniżony Trabi lepiej się prowadzi i nie wali pozytywem z tyłu :)
pozDDRo - Trabant, Wartburg, Simson, Mify, Qek, Barkas i T3 :)

TrojmiastoKlasycznie.pl
trabant.trojmiasto.pl
Awatar użytkownika
Spejson
Posty: 138
Rejestracja: 2015-09-01, 19:55
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Spejson »

Akurat hamulce w 1.1 są bardzo dobre i o ile są sprawne to hamują wybornie. Serwo jest zbędne.
601s Deluxe '90
1.1 Universal '91
Niewiadow N126d
IFA HP-400
Awatar użytkownika
J.J.
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1478
Rejestracja: 2011-03-05, 11:33
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: J.J. »

warto zmienić cylinderki z tyłu na sejczentowskie.
tańsze, lepsze, przeróbka znikoma :)
pozDDRo - Trabant, Wartburg, Simson, Mify, Qek, Barkas i T3 :)

TrojmiastoKlasycznie.pl
trabant.trojmiasto.pl
Awatar użytkownika
JSM
Posty: 62
Rejestracja: 2015-08-30, 11:29
Lokalizacja: wlkp

Post autor: JSM »

J.J. pisze:
JSM pisze:podkładowanie -> reaktywny, epoksydowy,
nie wiem czy jest to dobre rozwiązanie.

Powodzenia :)

ps
lekko obniżony Trabi lepiej się prowadzi i nie wali pozytywem z tyłu :)
Myślałem nad reaktywnym po piaskowaniu - podwozie, podłoga we wnętrzu a poszycia epoksydowym pod klejenie duro, zły pomysł? Jeśli tak, to co doradzasz?

Lekko obniżony... Jak to osiągnąć? Sprężyny/amortyzatory pasują z czegoś, czy ciąć o dwa zwoje sprężynę i założyć amortyzator z Polo? Tyle się tych starych postów naczytałem, z różnymi pomysłami, że już sam nie wiem :D

Cylinderki z Sejczento, pasują Plug&Play? Co prawda i tak tył był zastany i teraz ledwo co hamuje, chciałbym wymienić całość więc w sumie teraz to odpowiednia chwila :D

Z góry dzięki za pomoc : )
Ostatnio zmieniony 2016-03-29, 22:01 przez JSM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mlodyks18
Posty: 167
Rejestracja: 2014-01-22, 22:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: mlodyks18 »

Reaktywny daj tam gdzie nie jesteś wstanie wyczyścić z całej rdzy a po piaskowaniu to Epoksyd potem pokład akrylowy i na to kolor. Pozdrawiam i życzę prac przy swoim trampku :)
Awatar użytkownika
JSM
Posty: 62
Rejestracja: 2015-08-30, 11:29
Lokalizacja: wlkp

Post autor: JSM »

W weekend trochę podziałałem. Wyjąłem wszystko ze środka i dokończyłem opróżnianie komory silnika. Na dobrą sprawę do demontażu zostały szyby, bak paliwa i zawieszenie tył.

Obrazek

Niestety u mnie w okolicach słaby wybór usługi piaskowania. Znalazłem firmę, która piaskuje elewacje, naczepy... Z tego co wyczytałem na forum, blachy Trabanta są dość cienkie i cały czas się zastanawiam czy mi go nie uszkodzą? Usługę wyceniają na 200 zł za godzinę piaskowania. Mogę stać i pilnować pracowników, aż wypiaskują mi do zadowalającego mnie efektu. Piaskują wszystko co dam, czyli także oprócz karoserii mogę dać elementy zawieszenia. Co o tym myślicie?

Cały czas zagłębiam się w temat obniżenia. Jestem na etapie szukania tokarza do dorobienia dzwonków. Jeszcze raz wielkie dzięki dla Trabanciarza DDR za podesłanie rysunków.
Szukam też firmy która dorobi mi skrócone sprężyny. Znalazłem coś pod Poznaniem, polecacie jakąś inną? Jakie są koszta 4 sprężyn?
Tematu nie dają mi też amortyzatory. Zostawiać seryjne? Regenerować seryjne + zmienić charakterystykę na twardszą? Nie chcę dużej gleby. Planowałem dorobić sprężyny krótsze o 2-3 zwoje.
Awatar użytkownika
Spejson
Posty: 138
Rejestracja: 2015-09-01, 19:55
Lokalizacja: mazowsze

Post autor: Spejson »

Co do sprężyn to polecam firmę Śnieżek. Dorabiali mi do Poloneza V8- -35mm, progresywne etc. Mistrzowska robota.
601s Deluxe '90
1.1 Universal '91
Niewiadow N126d
IFA HP-400
Awatar użytkownika
Kuzyn353
Posty: 2529
Rejestracja: 2011-01-06, 13:13
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Kuzyn353 »

JSM pisze:Taki kolor chciałbym uzyskać:


Może ktoś podpowie kod lakieru ?
Orwo NC21 ;)
Awatar użytkownika
JSM
Posty: 62
Rejestracja: 2015-08-30, 11:29
Lokalizacja: wlkp

Post autor: JSM »

Szyby i dach zdemontowane. Wszystkie uszczelki, śrubki, zaślepki też. Poskrobane i w zasadzie karoserię jak i resztę gratów przygotowałem do piaskowania. Na dniach, trzeba umówić się z fachowcem. Udało mi się też wyrwać nowe DDRowskie garnki, bo moje były w bardzo złym stanie, z czego jeden podchodził z innego samochodu.
Obrazek Obrazek

Czy element zaznaczony na czerwono, to odbój maski? Teraz wygląda to jak drewniany kołek i szczerze mówiąc nie wiem do czego służy.
Obrazek

Dostanę gdzieś w internecie takie spinki obudowy filtra powietrza?
Obrazek

Szukam też prowadnic szyby, tą która montuje się do podnośnika. Motirex nie ma, ktoś wie, gdzie takie coś jestem w stanie kupić?

[ Dodano: 2016-05-15, 11:19 ]
No i pojechał :?
Obrazek

W tzw. międzyczasie rozbieram resztę i szykuję do czyszczenia, wymiany, odmalowania. Po zdjęciu bębnów ukazał mi się taki kwiatek:
Obrazek

Ktoś przewiercił na wylot i dał śrubę, unieruchamiając tym samym jedną ze szczęk :roll:
Jak widać szczęki nadają się do wymiany. To z motirexu są ok, czy szukać innych?
Odpowiedz