Dłuższe świece - wzrost mocy? / rozmiar opon

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Dłuższe świece - wzrost mocy? / rozmiar opon

Post autor: dambra »

Nie wiem czy pamiętacie, w jednym z odcinków programu "Kup i zrób" Adam Klimek składając Trabanta miał przyjemność spotkać się z panem Markiem, który sprzedał mu świetną bazę. Wspomniany pan Marek pochwalił się swoim pomysłem na dodanie mocy silnikowi. Stwierdził, że zamontował świece o dłuższym gwincie przez co zmniejszyła się komora spalania, a silnik dostał większego wigoru.
Co myślicie o takim pomyśle, czy rzeczywiście dłuższa świeca może może wyczuwalnie zmienić moc silnika?
Trabant 601S, 1988 rok
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: YuLaS »

Daj mi chwilę to policzę o ile komora się zmiejszy i podniesie sprężanie.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

przemas601
Posty: 114
Rejestracja: 2011-12-20, 21:16
Lokalizacja: 3-M

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: przemas601 »

Myślę,że przyrost mocy będzie oszałamiający,obawiał bym się o przeguby ;) A jak wygląda kwestia wykręcenia świecy zarośniętej nagarem?
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: dambra »

przemas601 pisze: 2019-07-10, 19:58 Myślę,że przyrost mocy będzie oszałamiający,obawiał bym się o przeguby ;) A jak wygląda kwestia wykręcenia świecy zarośniętej nagarem?
Jeśli bym pytał o 10% przyrost mocy w Audi Quattro to byś się zaślinił, jeśli mowa o 10 procentowy wzrost mocy w Trabancie to masz drwiny. Chyba nie to forum Kolego..
Trabant 601S, 1988 rok
przemas601
Posty: 114
Rejestracja: 2011-12-20, 21:16
Lokalizacja: 3-M

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: przemas601 »

Żeby doprężyć silnik trzeba konkretnie zplanować głowicę, ja robiłem na 2mm,co zmniejszyło komorę spalania o około 8cm3. Gdyby założyć,że świeca jest walcem i nie posiada wolnej przestrzeni to wkręcając długą świecę zmniejszamy komorę spalania o około 1,1 cm3. Druga sprawa,to wkręcając coś do komory spalania zaburzamy przepłukiwanie cylindra,na które cfaj jest bardzo wrażliwy i efekt będzie odwrotny od założonego. Zamiast zwiększyć moc,zmniejszymy ją.
Sorry,za przy długi wywód,ale bawią mnie teorie o turbinkach kowalskiego i tym podobnych. Cfaj żeby miał moc musi być dopracowany w najmniejszych detalach.
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: dambra »

Nigdy nie miałem do czynienia z turbinką kowalskiego choć właściciele maluchów je zachwalali. Coś w tym musi być. Czy dwusuw "musi być dopracowany w najmniejszych detalach" jak napisałeś? Nie sądzę, taki niedoskonały silnik więcej wybaczy niż współczesne czterosuwy.
Przyjmując, że komora spalania w Trabancie wynosi 46,5 cm3 to zmniejszając ją o 1,1 cm3 po wkręceniu dłuższej świecy niewiele zmieni. Większa moc przy takim zabiegu może być może tylko autosugestią pana Marka z programu.
Trabant 601S, 1988 rok
przemas601
Posty: 114
Rejestracja: 2011-12-20, 21:16
Lokalizacja: 3-M

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: przemas601 »

Napisałem,żeby miał moc musi być dopracowany. Oczywiście u pana Marka wystąpił efekt placebo ;)
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: YuLaS »

Mnie męczył temat punktu inicjacji zapłonu - dłuższa świeca to iskra bliżej cylindra. Mieszanka w 2T nie jest tak jednorodna (skład i temp.) jak w 4T (tak mi się wydaje). Dopracowanie ma jednak znaczenie. Kształt kanałów przepłukiwania oraz okienek powodują iż mieszanka wypycha spaliny, a spaliny odbite w komorze rezonansowej wpychają mieszankę. W silniku 4T spaliny odbite od kata lub turbo odbijają się od zamkniętego zaworu. Oczywiście wydech musi być tak wyliczony, aby kolejna porcja spalin tam weszła. Taki mały OT.
PS. Znam jedną osobę która twierdzi iż silnik, z którym nie mógł sobie poradzić , po założeniu świec z długim gwintem działa świetnie. Ja od 15 lat stosuję NGK BP6H lub BP6HS - dla mnie rewelacja. Poznań -> Katowice w upale lecąc nonstop ok 100km/h bez problemu.
Awatar użytkownika
Dawdzio
Posty: 202
Rejestracja: 2014-11-24, 01:47
Lokalizacja: DLE

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: Dawdzio »

dambra pisze: 2019-07-12, 06:35 taki niedoskonały silnik więcej wybaczy niż współczesne czterosuwy.
Śmiem się nie zgodzić. Nie wiem czy dużo jeździsz, ale ten silnik jest czuły i mało odporny nawet na zmiany wilgotności w powietrzu. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że czuć różnicę podczas jazdy upalnego dnia, chłodnego i "optymalnego". O jeździe w deszczu już nie wspomnę, bo wtedy jest więcej huku niż jazdy, dopiero przestawienie filtra powietrza na zimę przywraca mu wigor.

YuLaS
Jakie masz opony? 100 licznikowe czy po GPS? Licznik ci nie oszukuje?
Pytam, bo ostatnio zdałem sobie sprawę, że oryginalne, dętkowe Pneumanty były kilka centymetrów wyższe niź moje aktualne opony. Teraz licznik zawyża mi o ok. 7 km/h, przelotowa znośna dla uszu prędkość to jakieś 75 (licznikowe). Zastanawiam się jak bardzo pomoże zmiana opon na wyższe, a jak ma to się do zużycia silnika czy nawet zużycia gaźnika lub ustawienia zapłonu.
Poszukuję kontaktu z panem inż. Stefanem Smoliczem lub książki "Moje Trabanty 1963-2000" jego autorstwa. Osoby mogące mi pomóc proszone są o kontakt przez PW lub gdziekolwiek na forum.
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: dambra »

Oczywiście macie rację, nawet muszla klozetowa musi być odpowiednio wyprofilowana bo inaczej dojdzie do... hmm, zatoru. Porównując jednak silnik z Trabanta ze współczesnym czterotaktem to jest przepaść. Współczesne silniki są bardziej wymagające, wrażliwe na każdą rysę, chropowatość, złe wyprofilowanie, a to w kolektorze, a to w bloku. To, że dwusuw, jak to Dawdzio słusznie zauważył, ma swoje kaprysy to wynika raczej ze spartańskiej konstrukcji.
Co do prędkości to u mnie również licznik zawyża w porównaniu z GPS o około 6-7 km/h.
Trabant 601S, 1988 rok
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: YuLaS »

Predkość licznikowa, a opony 145/80 więc w porównaniu z pełnym wymiarem 82 to to samo.

Wysłane przy użyciu Tapatalka


zaro
Posty: 4
Rejestracja: 2019-07-12, 09:51

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: zaro »

Czyli nie będzie żadnej róznicy?
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: YuLaS »

Jutro sprawdze jak nie zapomne.

Wysłane przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Re: Dłuższe świece - wzrost mocy?

Post autor: YuLaS »

zaro pisze:Czyli nie będzie żadnej róznicy?
YuLaS pisze:Jutro sprawdze jak nie zapomne.

Wysłane przy użyciu Tapatalka
Sprawdziłem i tego się nie spodziewałem. Różnica to 1km/h w całym zakresie tzn. do setki bo dalej nie sprawdzałem.



Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odpowiedz