jaki olej do skrzyni?

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

maxxx601
Posty: 300
Rejestracja: 2011-07-31, 13:15
Lokalizacja: Bdg

Post autor: maxxx601 »

Nie jestem fachowcem, ale jeśli to 1.1 to sprawdź czy masz tunel w którym idzie wodzik i czy tam w rejonie wybieraka to się jakoś trzyma.
Poza tym łapy sprzęgła przy pedale i skrzyni to słaby punkt, lubią pękać/giąć się/wycierać.

Mam nadzieję że coś pomogę :>
Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 199
Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: tata_jerzyka »

Wiadri pisze:witam, pozwolicie że trochę odgrzeję temat. miałem problem tego typu - około miesiąc temu biegi zaczęły mi wchodzić z wyraźnym oporem po rozgrzaniu auta. jedynki to czasem wcale nie mogłem wrzucić, podobnie z wstecznym. na zimno było całkiem dobrze, jak przyszły duże mrozy, co prawda autem nie jeździłem, ale skrzynia znów przeszła w tryb obsługi "jednym paluszkiem" :D wczoraj po 3tygodniach postoju, wytoczyłem auto z garażu, ale skrzynia znów działa tragicznie... czy macie, Koledzy, pomysł, diagnozę jakąś dla tych okoliczności? będę bardzo wdzięczny za (p)odpowiedzi ;)
Masz walnięty docisk sprzęgła, na bank. Nie szukaj innych przyczyn bo to strata czasu i pieniędzy.
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
Bross
Posty: 745
Rejestracja: 2011-03-17, 18:42
Lokalizacja: Katowice/Gdańsk

Post autor: Bross »

mnie to wygląda :
1 linka sprzęgła do regulacji, lub
2 walnięty docisk.
3 sprawdź czy masz olej.


czy wcześniej Trabi dał Ci jakiś znak :?:

Nam dzień przed zrobieniem psikusa odkręcił sobie nakrętkę regulacyjną z linki sprzęgła.
Jakby nigdy nic przykręciłem ją i next dnia zerwałem linkę :D

także jeśli Trabi dał Ci znak to nie ignoruj go.
Wiadri
Posty: 34
Rejestracja: 2011-11-07, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: Wiadri »

wielkie dzięki za pomoc, jak zwykle niezawodne forum :D no nic, jutro zaczynam śledztwo. właśnie najgorsze, że nie dawał żadnych znaków. jeździł perfekcyjnie, aż tu nagle, na reaktywacyjnym spocie wrocławskich Trabanciarzy, skrzynia zaczęła działać jak w czołgu. może się biedny zestresował :p
Awatar użytkownika
Dawid
Posty: 232
Rejestracja: 2011-05-13, 17:38
Lokalizacja: Katowice/Jaworzno

Post autor: Dawid »

Shadow i Bross pisze:
także jeśli Trabi dał Ci znak to

... wiedz, że coś się dzieje ;)

Podciągnij linkę i sprawdź czy problem ustąpi.
Jeśli nie ustąpi to możliwe, że docisk is dead.
Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 199
Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: tata_jerzyka »

Dawid, to ja już Ci dopiszę dalszy scenariusz:
Podciągnie linkę, sprzęgło zacznie działać przez 2 dni, potem znów przestanie wysprzęglać. Kolega znów podciągnie linkę i znów na 2 dni sprzęgło się uspokoi. Po 2 dniach kolega kolejny raz podciągnie linkę i na którymś skrzyżowaniu pedał/łapa/linka powie sijulejder :mrgreen:
WYMIEŃ DOCISK! A najlepiej cały kpl. sprzęgła...
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
Awatar użytkownika
Barył
Posty: 126
Rejestracja: 2011-05-18, 21:31
Lokalizacja: Warszawa-Podciernie

Post autor: Barył »

Hej!
Jakis czas temu rozmawiałem na innym forum z gosciem bardzo dobrze znajacym się na olejach. Pogadaliśmy tez o oleju do skrzyni w 601 i dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, jaki olej był by najlepszy do naszych skrzyń.
Skrzynia biegów 601 2T posiada synchronizatory wykonane w starej technologi firmy BORG-WAGNER wykonane z brązu - zatem wyjątkowo szkodliwy jest dla nich olej przekładniowy bogaty w dodatki EP "extreme pressure" których głównym składnikiem jest fosfor :!: tutaj dochodzi do wytrawiania brązu (korozja) i dodatkowo niepożądany zwiększony poślizg który skutecznie spowalnia wyhamowanie synchronizatora a tym samym opóźnia czas synchronizacji :!: w tym przypadku należy stosować olej wyłącznie GL3 natomiast lepkościowo właściwym sae jest 80w bez wartości letniej - tutaj dochodzimy do sedna sprawy gdzie najwłaściwszym obecnie produktem jest olej silnikowy 10w40 który jest wprost odpowiednikiem lepkościowym przekładniowego sae80w i posiada dokładnie zbieżny pakiet dodatków jak oleje przekładniowe GL3 - identycznie jak w przekładniach Hondy z lat 78-91 które posiadały wręcz identyczną synchronizację i zalecane jest wyłączne stosowanie 10w40 z wymianą co 30kkm lub 2 lata.

ps. zastosowanie w Twoim przypadku oleju 80w90 z GL4 jest wręcz szkodliwe zarówno dla materiału z którego wykonano synchronizatory (fosfor) oraz zbyt wysoka lepkość która utrudnia synchronizację - polecam wymienić jak najszybciej i zalać skrzynię tym samym olejem co silnik w seitku czyli Shell HX7 10w40 który spełnia wymagania MTF 94 do zastosowania również w przekładniach Hondy.
Ważne :!: olej Motul Motylgear 75w80 jest odpowiednikiem sae 5w30 - skrzynia o prostych zębach będzie na nim wyła jak wilk :wink:
Shell do tej przekładni zaleca olej hydrauliczny TELLUS S2 V 68 ze specyfikacją EATON ale dostępny jest wyłącznie w opakowaniach 20L natomiast pod względem lepkościowym HX7 będzie bardziej stabilny,wspomniany TELLUS pod względem dodatków odpowiada specyfikacji GL2,zatem można też użyć oleju hydraulicznego - niektórzy polecają stosowanie olei ze specyfikacją Dexron IID czyli typowego ATF-a co jest błędem z racji jego charakterystyki ciernej i zdecydowanie zbyt niskiej lepkości w temperaturze roboczej - fak biegi będą wchodzić świetnie ale kosztem przyspieszonego zużycia kół zębatych i łożysk skrzyni.
Shell HX7 olejem HC+ czyli posiada bazę wyższej jakości od typowego półsyntetyka a nawet zwykłego HC ponieważ HC+ to połączenie bazy GTL (gas to liquid) z pazą izoparafinową VHVI - posiada tą samą odporność przenoszenia obciążeń stycznych jak klasyczny olej przekładniowy sae 80w ale ten z kolei jest najzwyklejszym olejem mineralnym - więc zdecydowanie HX7 będzie lepszy jakościowo i temperaturowo
Obecnie mam zalanego w skrzyni tego shella hx7 i biegi wchodzą bardzo ładnie, miałem kiedys zgrzyt przy wrzucaniu z 1 na 2 teraz juz nie występuje :)
Jeśli Ci Pomogłem kliknij pomógł :)

Fabryka Basu Trabant 601S 1982
mczmok
Posty: 148
Rejestracja: 2015-12-18, 19:02
Lokalizacja: Radzionków

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: mczmok »

Co do oleju to do skrzyni Trabanta (również MZ) zalecany jest olej 80w taki jak np. ;http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6615322322
Jeżeli chodzi o generację to GL-4 nie posiada dodatków szkodących synchronizatorom czy panewkom z brązu lub mosiądzu.
Oleje o lepkości 80w90 są "zbyt lepkie" i powodują ciężkie wchodzenie biegów, szczególnie z 1 na 2 to widać.
Całe życie z 2 T
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: dambra »

W "Automobiliście" z 2012 roku jest wyraźnie napisane, że oleje wszelkiego typu jak Hipol są za gęste, proponują zalewać skrzynie olejami do skrzyń automatycznych typu ATF. Gęsty olej utrudnia sprawne przełączanie między biegami, i tu muszę przyznać im rację. Czwarty bieg wcisnę dopiero po kilku kilometrach jak olej będzie rozgrzany.
Trabant 601S, 1988 rok
mczmok
Posty: 148
Rejestracja: 2015-12-18, 19:02
Lokalizacja: Radzionków

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: mczmok »

Ale ten olej nie jest gęsty, lepki - przypomina 10w40.
To jest olej stosowany również w hydraulice.
Stosuje go od lat, może nie ta markę ale chodzi o lepkość.
Całe życie z 2 T
Gustawo
Posty: 1
Rejestracja: 2019-11-01, 14:37

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: Gustawo »

Jak myślicie czy ten olej będzie pasował do skrzyni 601?
https://allegro.pl/oferta/olej-hydrauli ... 7447766487
eda90
Posty: 245
Rejestracja: 2017-03-19, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: eda90 »

Ani troche to jest do koparki olej do hydrauliki. Masz napisane ze albo przekladniowy albo polsyntetyk silnikowy. Ja mam shell hx 7 10/40
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: dambra »

Gustawo pisze: 2019-11-08, 19:40 Jak myślicie czy ten olej będzie pasował do skrzyni 601?
https://allegro.pl/oferta/olej-hydrauli ... 7447766487
Ja właśnie na takim jeżdżę. Ten olej preferował producent Trabanta w NRD, fora niemieckie również są nim zasypane.
Trabant 601S, 1988 rok
Awatar użytkownika
zaściankowy
Posty: 229
Rejestracja: 2011-05-15, 16:01
Lokalizacja: LC LU LUB
Kontaktowanie:

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: zaściankowy »

No dobra, czyli mógłby ktoś konkretnie napisać jakie oleje można lać do skrzyni. Najlepiej z zaznaczeniem które do 2t a jakie do 1.1, bo widzę że co komentarz to inne zdanie.
Po prostu, kto na jakim jeździ. I czy długo?

Jak na razie byłby, do 601:
ELF tranself TRX 75w80
Hipol ATF (do automatów)
Hipol 80w90
Shell hx 7
Jakiś klasy GL 4 80w np Motul
Jasol ISO VG 68

Coś dodać? Coś nie tak?
Ponoć jazda trabantem jest jak seks bez zabezpieczenia

kiedyś: TadeK, 2T, 1990 r. sedan (Spłonął pod Oleśnicą)
Rysiek, 2T, 1982, kombi
dziś: KRzyś, 2T, 1985, sedan
a na co dzień: Lancia Musa 1.3 M-Jet i Micra k11 1.3
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: jaki olej do skrzyni?

Post autor: dambra »

Jeśli chodzi o oryginały to zgodnie z instrukcją obsługi. Jeśli chodzi o współczesne to proponuję trzymać się SAE 80.
Załączniki
IMG_20191126_192453.jpg
Trabant 601S, 1988 rok
Odpowiedz