jaki olej do skrzyni?
Moderator: Mod Team
- tata_jerzyka
- Posty: 199
- Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
- Lokalizacja: Ciechanów
Masz walnięty docisk sprzęgła, na bank. Nie szukaj innych przyczyn bo to strata czasu i pieniędzy.Wiadri pisze:witam, pozwolicie że trochę odgrzeję temat. miałem problem tego typu - około miesiąc temu biegi zaczęły mi wchodzić z wyraźnym oporem po rozgrzaniu auta. jedynki to czasem wcale nie mogłem wrzucić, podobnie z wstecznym. na zimno było całkiem dobrze, jak przyszły duże mrozy, co prawda autem nie jeździłem, ale skrzynia znów przeszła w tryb obsługi "jednym paluszkiem" wczoraj po 3tygodniach postoju, wytoczyłem auto z garażu, ale skrzynia znów działa tragicznie... czy macie, Koledzy, pomysł, diagnozę jakąś dla tych okoliczności? będę bardzo wdzięczny za (p)odpowiedzi
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
mnie to wygląda :
1 linka sprzęgła do regulacji, lub
2 walnięty docisk.
3 sprawdź czy masz olej.
czy wcześniej Trabi dał Ci jakiś znak
Nam dzień przed zrobieniem psikusa odkręcił sobie nakrętkę regulacyjną z linki sprzęgła.
Jakby nigdy nic przykręciłem ją i next dnia zerwałem linkę
także jeśli Trabi dał Ci znak to nie ignoruj go.
1 linka sprzęgła do regulacji, lub
2 walnięty docisk.
3 sprawdź czy masz olej.
czy wcześniej Trabi dał Ci jakiś znak
Nam dzień przed zrobieniem psikusa odkręcił sobie nakrętkę regulacyjną z linki sprzęgła.
Jakby nigdy nic przykręciłem ją i next dnia zerwałem linkę
także jeśli Trabi dał Ci znak to nie ignoruj go.
- tata_jerzyka
- Posty: 199
- Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
- Lokalizacja: Ciechanów
Dawid, to ja już Ci dopiszę dalszy scenariusz:
Podciągnie linkę, sprzęgło zacznie działać przez 2 dni, potem znów przestanie wysprzęglać. Kolega znów podciągnie linkę i znów na 2 dni sprzęgło się uspokoi. Po 2 dniach kolega kolejny raz podciągnie linkę i na którymś skrzyżowaniu pedał/łapa/linka powie sijulejder
WYMIEŃ DOCISK! A najlepiej cały kpl. sprzęgła...
Podciągnie linkę, sprzęgło zacznie działać przez 2 dni, potem znów przestanie wysprzęglać. Kolega znów podciągnie linkę i znów na 2 dni sprzęgło się uspokoi. Po 2 dniach kolega kolejny raz podciągnie linkę i na którymś skrzyżowaniu pedał/łapa/linka powie sijulejder
WYMIEŃ DOCISK! A najlepiej cały kpl. sprzęgła...
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
Hej!
Jakis czas temu rozmawiałem na innym forum z gosciem bardzo dobrze znajacym się na olejach. Pogadaliśmy tez o oleju do skrzyni w 601 i dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, jaki olej był by najlepszy do naszych skrzyń.
Jakis czas temu rozmawiałem na innym forum z gosciem bardzo dobrze znajacym się na olejach. Pogadaliśmy tez o oleju do skrzyni w 601 i dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, jaki olej był by najlepszy do naszych skrzyń.
Obecnie mam zalanego w skrzyni tego shella hx7 i biegi wchodzą bardzo ładnie, miałem kiedys zgrzyt przy wrzucaniu z 1 na 2 teraz juz nie występujeSkrzynia biegów 601 2T posiada synchronizatory wykonane w starej technologi firmy BORG-WAGNER wykonane z brązu - zatem wyjątkowo szkodliwy jest dla nich olej przekładniowy bogaty w dodatki EP "extreme pressure" których głównym składnikiem jest fosfor tutaj dochodzi do wytrawiania brązu (korozja) i dodatkowo niepożądany zwiększony poślizg który skutecznie spowalnia wyhamowanie synchronizatora a tym samym opóźnia czas synchronizacji w tym przypadku należy stosować olej wyłącznie GL3 natomiast lepkościowo właściwym sae jest 80w bez wartości letniej - tutaj dochodzimy do sedna sprawy gdzie najwłaściwszym obecnie produktem jest olej silnikowy 10w40 który jest wprost odpowiednikiem lepkościowym przekładniowego sae80w i posiada dokładnie zbieżny pakiet dodatków jak oleje przekładniowe GL3 - identycznie jak w przekładniach Hondy z lat 78-91 które posiadały wręcz identyczną synchronizację i zalecane jest wyłączne stosowanie 10w40 z wymianą co 30kkm lub 2 lata.
ps. zastosowanie w Twoim przypadku oleju 80w90 z GL4 jest wręcz szkodliwe zarówno dla materiału z którego wykonano synchronizatory (fosfor) oraz zbyt wysoka lepkość która utrudnia synchronizację - polecam wymienić jak najszybciej i zalać skrzynię tym samym olejem co silnik w seitku czyli Shell HX7 10w40 który spełnia wymagania MTF 94 do zastosowania również w przekładniach Hondy.
Ważne olej Motul Motylgear 75w80 jest odpowiednikiem sae 5w30 - skrzynia o prostych zębach będzie na nim wyła jak wilk
Shell do tej przekładni zaleca olej hydrauliczny TELLUS S2 V 68 ze specyfikacją EATON ale dostępny jest wyłącznie w opakowaniach 20L natomiast pod względem lepkościowym HX7 będzie bardziej stabilny,wspomniany TELLUS pod względem dodatków odpowiada specyfikacji GL2,zatem można też użyć oleju hydraulicznego - niektórzy polecają stosowanie olei ze specyfikacją Dexron IID czyli typowego ATF-a co jest błędem z racji jego charakterystyki ciernej i zdecydowanie zbyt niskiej lepkości w temperaturze roboczej - fak biegi będą wchodzić świetnie ale kosztem przyspieszonego zużycia kół zębatych i łożysk skrzyni.
Shell HX7 olejem HC+ czyli posiada bazę wyższej jakości od typowego półsyntetyka a nawet zwykłego HC ponieważ HC+ to połączenie bazy GTL (gas to liquid) z pazą izoparafinową VHVI - posiada tą samą odporność przenoszenia obciążeń stycznych jak klasyczny olej przekładniowy sae 80w ale ten z kolei jest najzwyklejszym olejem mineralnym - więc zdecydowanie HX7 będzie lepszy jakościowo i temperaturowo
Jeśli Ci Pomogłem kliknij pomógł
Fabryka Basu Trabant 601S 1982
Fabryka Basu Trabant 601S 1982
Re: jaki olej do skrzyni?
Co do oleju to do skrzyni Trabanta (również MZ) zalecany jest olej 80w taki jak np. ;http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6615322322
Jeżeli chodzi o generację to GL-4 nie posiada dodatków szkodących synchronizatorom czy panewkom z brązu lub mosiądzu.
Oleje o lepkości 80w90 są "zbyt lepkie" i powodują ciężkie wchodzenie biegów, szczególnie z 1 na 2 to widać.
Jeżeli chodzi o generację to GL-4 nie posiada dodatków szkodących synchronizatorom czy panewkom z brązu lub mosiądzu.
Oleje o lepkości 80w90 są "zbyt lepkie" i powodują ciężkie wchodzenie biegów, szczególnie z 1 na 2 to widać.
Całe życie z 2 T
Re: jaki olej do skrzyni?
W "Automobiliście" z 2012 roku jest wyraźnie napisane, że oleje wszelkiego typu jak Hipol są za gęste, proponują zalewać skrzynie olejami do skrzyń automatycznych typu ATF. Gęsty olej utrudnia sprawne przełączanie między biegami, i tu muszę przyznać im rację. Czwarty bieg wcisnę dopiero po kilku kilometrach jak olej będzie rozgrzany.
Trabant 601S, 1988 rok
Re: jaki olej do skrzyni?
Ale ten olej nie jest gęsty, lepki - przypomina 10w40.
To jest olej stosowany również w hydraulice.
Stosuje go od lat, może nie ta markę ale chodzi o lepkość.
To jest olej stosowany również w hydraulice.
Stosuje go od lat, może nie ta markę ale chodzi o lepkość.
Całe życie z 2 T
Re: jaki olej do skrzyni?
Jak myślicie czy ten olej będzie pasował do skrzyni 601?
https://allegro.pl/oferta/olej-hydrauli ... 7447766487
https://allegro.pl/oferta/olej-hydrauli ... 7447766487
Re: jaki olej do skrzyni?
Ani troche to jest do koparki olej do hydrauliki. Masz napisane ze albo przekladniowy albo polsyntetyk silnikowy. Ja mam shell hx 7 10/40
Re: jaki olej do skrzyni?
Ja właśnie na takim jeżdżę. Ten olej preferował producent Trabanta w NRD, fora niemieckie również są nim zasypane.Gustawo pisze: ↑2019-11-08, 19:40 Jak myślicie czy ten olej będzie pasował do skrzyni 601?
https://allegro.pl/oferta/olej-hydrauli ... 7447766487
Trabant 601S, 1988 rok
- zaściankowy
- Posty: 229
- Rejestracja: 2011-05-15, 16:01
- Lokalizacja: LC LU LUB
- Kontaktowanie:
Re: jaki olej do skrzyni?
No dobra, czyli mógłby ktoś konkretnie napisać jakie oleje można lać do skrzyni. Najlepiej z zaznaczeniem które do 2t a jakie do 1.1, bo widzę że co komentarz to inne zdanie.
Po prostu, kto na jakim jeździ. I czy długo?
Jak na razie byłby, do 601:
ELF tranself TRX 75w80
Hipol ATF (do automatów)
Hipol 80w90
Shell hx 7
Jakiś klasy GL 4 80w np Motul
Jasol ISO VG 68
Coś dodać? Coś nie tak?
Po prostu, kto na jakim jeździ. I czy długo?
Jak na razie byłby, do 601:
ELF tranself TRX 75w80
Hipol ATF (do automatów)
Hipol 80w90
Shell hx 7
Jakiś klasy GL 4 80w np Motul
Jasol ISO VG 68
Coś dodać? Coś nie tak?
Ponoć jazda trabantem jest jak seks bez zabezpieczenia
kiedyś: TadeK, 2T, 1990 r. sedan (Spłonął pod Oleśnicą)
Rysiek, 2T, 1982, kombi
dziś: KRzyś, 2T, 1985, sedan
a na co dzień: Lancia Musa 1.3 M-Jet i Micra k11 1.3
kiedyś: TadeK, 2T, 1990 r. sedan (Spłonął pod Oleśnicą)
Rysiek, 2T, 1982, kombi
dziś: KRzyś, 2T, 1985, sedan
a na co dzień: Lancia Musa 1.3 M-Jet i Micra k11 1.3
Re: jaki olej do skrzyni?
Jeśli chodzi o oryginały to zgodnie z instrukcją obsługi. Jeśli chodzi o współczesne to proponuję trzymać się SAE 80.
Trabant 601S, 1988 rok