jaki olej do skrzyni?

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
zaściankowy
Posty: 229
Rejestracja: 2011-05-15, 16:01
Lokalizacja: LC LU LUB
Kontaktowanie:

jaki olej do skrzyni?

Post autor: zaściankowy »

No więc jak to jest z tym olejem? Jaki zalać najlepiej? I ile wchodzi do skrzyni tego oleju. Musi być Hipol (który)? A może polecacie coś innego?

Druga sprawa: na tym dużym mrozie zauważyłem, że lewar chodzi mi dość ciężko, trochę jakbym kręcił w cemencie gęstym czy budyniu, chyba dobrze kombinuję, że czas na wymianę oleju w tym egzemplarzu
Ponoć jazda trabantem jest jak seks bez zabezpieczenia

kiedyś: TadeK, 2T, 1990 r. sedan (Spłonął pod Oleśnicą)
Rysiek, 2T, 1982, kombi
dziś: KRzyś, 2T, 1985, sedan
a na co dzień: Lancia Musa 1.3 M-Jet i Micra k11 1.3
Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 199
Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: tata_jerzyka »

Hipol to syf, dobry był 30lat temu. Od tego momentu technika "trochę" poszła jednak do przodu. Szukaj czegoś z palety Valvoline. Nie wiem jaki masz model Trabanta ale do 1,1 rekomendowany jest 75W90
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
papieju
Posty: 240
Rejestracja: 2011-03-17, 07:36
Lokalizacja: Włoszczowa

Post autor: papieju »

Hipol mineralny 80w90 albo półsyntetyk, ale to zależy czy Twoja skrzynia bardzo plami czy jeszcze nie. Hipol nie jest zły, lałem do swojego 1.3, przebiegi robiłem dość spore i żadna ze skrzyń nie wyła, nie padła, nie zatarła się. Bez przesady.
Awatar użytkownika
guma_
Posty: 399
Rejestracja: 2011-05-23, 09:40
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: guma_ »

to ja sie przypnę przy okazji, jaki olej do 601 ?
Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 199
Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: tata_jerzyka »

guma_ pisze:to ja sie przypnę przy okazji, jaki olej do 601 ?
Napisał Ci Papieju.

[ Dodano: 2012-02-07, 09:07 ]
papieju pisze:lałem do swojego 1.3, przebiegi robiłem dość spore i żadna ze skrzyń nie wyła, nie padła, nie zatarła się.
Jasne, ale zrób 200tyś na Hipolu i taki sam przelot na "markowym" oleju. Potem rozbierz skrzynie i zrób mikrometryczne pomiary trybów i wałków. Zmierz luzy na łożyskach, wytarcie kołysek w skrzyni, synchronizatorów, gniazd itp... Wtedy zobaczysz co to jest Hipol ;-)
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
papieju
Posty: 240
Rejestracja: 2011-03-17, 07:36
Lokalizacja: Włoszczowa

Post autor: papieju »

Ale kto dziś robi takie przebiegi? Ja robiłem 1.3 koło 60tys rocznie i uważam to za niezły hardkor, a żadna skrzynia nie poległa.
Awatar użytkownika
Kuzyn353
Posty: 2529
Rejestracja: 2011-01-06, 13:13
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Kuzyn353 »

tata_jerzyka pisze:Jasne, ale zrób 200tyś na Hipolu i taki sam przelot na "markowym" oleju. Potem rozbierz skrzynie i zrób mikrometryczne pomiary trybów i wałków. Zmierz luzy na łożyskach, wytarcie kołysek w skrzyni, synchronizatorów, gniazd itp... Wtedy zobaczysz co to jest Hipol ;-)
Mówisz jakbyś się opierał właśnie na takich badaniach. Przytocz tutaj wyniki.
Awatar użytkownika
Barył
Posty: 126
Rejestracja: 2011-05-18, 21:31
Lokalizacja: Warszawa-Podciernie

Post autor: Barył »

Możesz wlać Elfa Tranself TRX 75W80.
Taki olej Renault leje do skrzyń.

A co do ilości oleju w skrzyni 601
Przy wymianie oleju wlać 1.3l świeżego.
Jeśli skrzynia jest sucha np. po remoncie wlać 1.5l oleju.
Olej w skrzyni zmieniać co 30 000 km lub co 4 lata.

Info z instrukcji obsługi :D
Jeśli Ci Pomogłem kliknij pomógł :)

Fabryka Basu Trabant 601S 1982
Awatar użytkownika
Ydtski
Posty: 47
Rejestracja: 2011-06-12, 17:00
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Ydtski »

Barył pisze:Możesz wlać Elfa Tranself TRX 75W80.
Taki olej Renault leje do skrzyń.

A co do ilości oleju w skrzyni 601
Przy wymianie oleju wlać 1.3l świeżego.
Jeśli skrzynia jest sucha np. po remoncie wlać 1.5l oleju.
Olej w skrzyni zmieniać co 30 000 km lub co 4 lata.

Info z instrukcji obsługi :D


OK - mamy tutaj ładnie rozpisane do 601. Poproszę do 1.1, bo mi też na mrozach lewar jak w maśle chodzi (takim maśle z lodówki, a nie maśle - dajmy na to z maselniczki:) i co gorsza biegi nie chcą wchodzić - a to już musi być bardzo źle z olejem.
Trabant 1.1
Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 199
Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: tata_jerzyka »

To nie koniecznie jest wina oleju. Proponuję usunąć stare resztki smaru z wodzików przy skrzyni biegów i dać tam coś co nie poddaje się niskim tempreraturom. Ja u siebie poskładałem wodziki od nowa na smarze telfonowym a pod gumki smar miedziany. Do tego olej taki jak pisałem powyżej w ilości 1.2L. Nie obyło się też bez przeróbki pedału sprzęgła bo to fabryczne w 1,1 jest o kant dooopy potłuc- jego dźwignia jest przystosowana do docisku i łapy 601 stąd problemy z wysprzęglaniem.
Ostatnio zmieniony 2012-02-08, 07:42 przez tata_jerzyka, łącznie zmieniany 1 raz.
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
Kombinos
Posty: 59
Rejestracja: 2012-01-23, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: Kombinos »

tata_jerzyka pisze:To nie koniecznie jest wina oleju. Proponuję usunąć stare resztki smaru z wodzików przy skrzyni biegów i dać tam coś co nie poddaje się niskim tempreraturom. Ja u siebie poskładałem wodziki od nowa na smarze telfonowym a pod gumki smar miedziany. Do tego olej taki jak pisałem powyżej w ilości 1.2L. Nie obyło się też bez przeróbki pedału sprzęgła bo to fabryczne w 1,1 jest o kand dooopy potłuc- jego dźwignia jest przystosowana do docisku i łapy 601 stąd problemy z wysprzęglaniem.
a coś takiego przerobił w pedale sprzęgła? podzielisz się? póki co jeszcze mi się nie przytrafiło, żebym go połamał ale już słyszałem o takich przypadkach...
Trabant 1.1 po przeróbkach:)
Awatar użytkownika
tata_jerzyka
Posty: 199
Rejestracja: 2011-10-21, 11:08
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: tata_jerzyka »

Tu nie chodzi o łamanie pedału. Rwą się linki i łamie pedał od zużytego docisku! Docisk z wiekiem twardnieje i potem są jaja. Nie masz takich akcji że na rozgrzanym silniku nie możesz zapiać 1-ki i problem z redukcją z 3 na 2?
Postaram się zrobić rysunek techniczny pedału, tzn tego jak ma wyglądać po przeróbce.
(S)TRABANT 1.6Ti Universal
W1 TRABI
Nigdy nie odmawiam pomocy!
Pomogłem? ---> klik "POMÓGŁ".
Awatar użytkownika
Ydtski
Posty: 47
Rejestracja: 2011-06-12, 17:00
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Ydtski »

Kombinos pisze:
tata_jerzyka pisze:To nie koniecznie jest wina oleju. Proponuję usunąć stare resztki smaru z wodzików przy skrzyni biegów i dać tam coś co nie poddaje się niskim tempreraturom. Ja u siebie poskładałem wodziki od nowa na smarze telfonowym a pod gumki smar miedziany. Do tego olej taki jak pisałem powyżej w ilości 1.2L. Nie obyło się też bez przeróbki pedału sprzęgła bo to fabryczne w 1,1 jest o kand dooopy potłuc- jego dźwignia jest przystosowana do docisku i łapy 601 stąd problemy z wysprzęglaniem.
a coś takiego przerobił w pedale sprzęgła? podzielisz się? póki co jeszcze mi się nie przytrafiło, żebym go połamał ale już słyszałem o takich przypadkach...
No mi z dwa tygodnie temu się połamał :) Dobrze że było na Allegro:)
Trabant 1.1
Kombinos
Posty: 59
Rejestracja: 2012-01-23, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: Kombinos »

tata_jerzyka pisze:Tu nie chodzi o łamanie pedału. Rwą się linki i łamie pedał od zużytego docisku! Docisk z wiekiem twardnieje i potem są jaja. Nie masz takich akcji że na rozgrzanym silniku nie możesz zapiać 1-ki i problem z redukcją z 3 na 2?
Postaram się zrobić rysunek techniczny pedału, tzn tego jak ma wyglądać po przeróbce.
Nie mam tego problemu bo przy 60tys zrobiłem kompletną wymianę sprzęgła. na oryginalnych częściach. nie polecam podróbek... o regularnym smarowaniu linki też nie zapominam. mam taką dewizę: smaru nigdy za dużo, chyba, że pod gumą w półosiach... jeżeli chodzi o to, to jak mi się tylko coś dzieje, albo mam jakieś objawy, że może być coś nie tak to rękawy do góry i działam, bo na dłuższy postój nie mogę sobie pozwolić, ponieważ auta używam na co dzień. a usprawnienia i modyfikacje zapobiegawcze są jak najbardziej na miejscu :mrgreen:
Trabant 1.1 po przeróbkach:)
Wiadri
Posty: 34
Rejestracja: 2011-11-07, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: Wiadri »

witam, pozwolicie że trochę odgrzeję temat. miałem problem tego typu - około miesiąc temu biegi zaczęły mi wchodzić z wyraźnym oporem po rozgrzaniu auta. jedynki to czasem wcale nie mogłem wrzucić, podobnie z wstecznym. na zimno było całkiem dobrze, jak przyszły duże mrozy, co prawda autem nie jeździłem, ale skrzynia znów przeszła w tryb obsługi "jednym paluszkiem" :D wczoraj po 3tygodniach postoju, wytoczyłem auto z garażu, ale skrzynia znów działa tragicznie... czy macie, Koledzy, pomysł, diagnozę jakąś dla tych okoliczności? będę bardzo wdzięczny za (p)odpowiedzi ;)
Odpowiedz